Thursday 3 May 2012

Bersangka Baik

Assalamualaikum!

Walaupun rasa penat tu x hilang lagi dgn byk sgt kerja, tp perasaan meluap2 (kelas ayt ko jah!! haha) nk bercerita, so, terus je singgah kt sini. Tiba-tiba kau rasa nk meluahkn sesuatu, tp x tau kt sape. Mybe post kali neh lebih kpd ape yg aku rase agak rasional pd diri aku. Dan kemugkinan jgk org x sependapat dgn aku.

Ade aritu, aku & membe aku tgk TV kt Cafe. Sambil2 kteorg mkn tu, ktorg tgk2 la cte yg ade kt channel TV tu. Then, TV tu tunjuk la seorg artis neh berlakon. Mmg diakui yg kehidupan zaman silam artis neh agak sosial berbanding dgn sekarang yg mmbawa imej muslimah. Mmg aku agak kagum jgk dgn artis neh, dy berlakon dan berfesyen dgn gaya yg lebih updated dgn trend skrg. Walaupun, dy berpenampilan mngikut trend terkini, dy masih mnjaga aurat2 dan batas mngikut Islam. Neh antara sedutan (wah, da mcm sedutan drama samarinda da plak..hakhak..) yg ktorg berborak mse mkn sambil tgk TV. 

Aku = A
Membe aku tu = B

A : sy ske lah dgn dy neh..sgt cantik, sejak2 dy bertudung neh..muehehe..
B : A ah.. (sambil mngangguk2 seolah2 mngia2 kn aku)
B: Yela..dlm TV nmpak baek , tp kt luar, ntah2 laen drpd cm dlm TV neh... 
A : errrrrrrr... (tbe2 aku sentap) 

Aku agak sentap dgn kata2 si B td. Ko pehal, tbe2 nk sentap bro!! hahaha..neh yg aku nk cte neh. Aku agak terkilan dgn kata2 si B. Ape hak kau nk berkate begitu kt org yg nk berubah. Kte patut mnyokong dgn perubahan yg org buat terutarmanye bile dy berubah mnjadi lebih baik. Dan mndoa kan, moga perubahan dy tu terus kekal.

Bagi aku, kte patut bersangka baik dgn semua org. Bukan kah bersangka baik tu lebih bagus dr fikir yg bukan2 pasal org laen..Buat nye, ko fikir tu betul x pela..cmne klo ape yg ko fikirkan tu x betul..mcm mane???  x ke fitnah tu namanye tu. Tambah plak ngn ko dpt dosa.  Pepatah pn pernah berkata, Don't judge a book by it's cover.

#Nie sekadar pendapat dan luahan rasa aku utk di kongsi bersama#
#Moga2 rase penat aku tu bertukar jd something more valuable for future. InsyaALLAH#



No comments:

Post a Comment