Wednesday 25 April 2012

Hafalan Shalat Delisa - Mencari Erti Hidup Sebenar

Filem Hafalan Shalat Delisa


Assalamualaikum. Aku baru je tgk movie Hafalan Shalat Delisa. Rase nye movie nie da lame da keluar, tp aku je baru tgk. Sebenarnye movie nie diadaptasi dari sebuah novel best seller di Indonesia. Movie nie menggunakan tajuk yg same seperti novel hasil karya Tere Liye.



Novel Hafalan Shalat Delisa


Movie nie byk brkisar tentang kejadian Tsunami 2004 kt Aceh.Movie nie kisah tentang seorg anak umur lebih kurang 6 tahun bernama Delisa yg tinggal di Lhok Nga, Aceh. Kisah ini dimulakan dgn kisah tentang kehidupan sebuah keluarga yang bahagia, harmoni dan mempunyai latak belakang agama yang baik. Dlm keluarga Delisa terdpt tradisi, anak yg telah hafal bacaan solat akan dibelikan hadiah rantai leher. Cabaran dalam hidup Delisa bermula bile Tsunami melanda Aceh dan Delisa pd waktu tu tgh mnduduki ujian amali solat. 


Aku cume nk share ape yg aku dpt dari movie nie: 

  1. Jgn mengharapkan balasan atau ganjaran dlm membuat sesuatu. 
  2. Memupuk anak2 dgn solat dari kecil lagi. 
  3. Kasih ibu tu mmg xdpt ditandingi & diganti oleh spe2. 
  4. Movie nie byk mngajar manusia jgn mudah putus asa dgn ujian ALLAH.
  5. Kehidupan harus diteruskan walaupun ape pn yg terjadi.


Banyak ag pengajaran yg ade lam cte nie. Cuma yg kt atas tu antara nya. Meleleh gak la air mate aku tgk cte neh... (walaupun nmpak gagah dan macho dr luaran..hahaha) 

Komen: Pd spe2 yg x tgk ag, pegi la tgk cte nie..Cume filem nie tak la mengecewakan, walaupun effect dlm filem nie  kadang2 nampak jelas di buat dr animasi. :]

No comments:

Post a Comment