Friday 9 November 2012

Kamera AES

Assalamualaikum.


Memang kamera rendah sebab nak bagi nampak yang dia wujud..haha




Hot story yang telah menjadi perbualan hangat di mulut rakyat - rakyat Malaysia sampai sekarang ialah pasal kemera AES. Cerita pasal AES sejak dua menjak nie selalu jadi "front page story" di dada akhbar. Tetapi, baru - baru nie, ade 4 negeri telah menagguhkan penggunaan kamera AES nie. Negeri tersebut ialah Pulau pinang, Kedah, Kelantan dan Selangor. HANYA 4 NEGERI SAHAJA. Maknanya, di negeri - negeri yang lain, masih lagi menggunakan AES nie.


"Semalam akhbar melaporkan bahawa empat negeri di bawah pentadbiran pembangkang iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah akan menangguhkan pelaksanaan AES sehingga kajian mendalam dijalankan dan maklum balas daripada rakyat diperoleh." - Sumber HERE





Kamera berteknologi Jerman itu adalah satu daripada komponen Sistem Penguatkuasaan Elektronik (AES) yang akan dipasang oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di lokasi strategik, terutama kawasan berisiko kemalangan di seluruh negara bagi memerangkap pemandu melebihi had laju.

Selain kamera, pemandu juga diawasi 266 kenderaan penguat kuasa elektronik yang dilengkapi kemudahan canggih bagi memantau pesalah trafik dan menahan mereka yang tidak mematuhi peraturan jalan raya.





Prosedur operasi standard (SOP) bagi mewujudkan ketelusan dalam penguatkuasaan peraturan itu membabitkan pemasangan papan tanda amaran bagi membolehkan pemandu mengetahui kewujudan kamera perangkap laju seperti diamalkan di negara maju.

Saman yang dikeluarkan nanti adalah berasaskan gambar yang dirakam pemegang konsesi penyumberluaran yang dilantik kerajaan dan wajib disahkan agensi penguat kuasa, iaitu JPJ sebelum notis saman dikeluarkan.






Gambar yang dirakam ini lebih tepat, tidak kabur, walaupun pandu kereta lebih 100 kilometer sejam.
Ia akan beroperasi selewat-lewatnya hujung tahun ini dan dijangka meningkatkan persepsi kebarangkalian ditangkap ke tahap 90 peratus!!!

Mengenai kos pemasangan, kerajaan tidak mengeluarkan peruntukan sebaliknya dua syarikat konsesi dilantik menanggung kos berkenaan menerusi perolehan diterima daripada kutipan saman.

Lokasi pemasanagan kamera AES HERE


P/s : aku alert benda nie sebab kadang2 aku pun main redah jugak kalau kat highway tu..lepas nie nak balik kampung kat Perak dah tak boleh nak speed laju sangat. Ada kamera AES dekat Slim River...kih3..


*Slow tak semesti nya tak sampai ke destinasi yang di tuju, laju pun tak semesti nya selamat* *PEACE*


SALAM..

2 comments:

  1. salam pkenalan...

    skrg nie kena bhati-hati laa kan byk kamera AES...
    hehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perkenalan juga.. :)

      Thanks sbb sudi bce post saya..hehe
      Yup! memang pun..kne2 hati2 skrg nie..especially kt highway..

      Delete