Thursday 9 August 2012

Find and Share


Assalamualaikum.Salam Ramadhan. Alhamdulillah, nampak nye kita sudah masuk fasa yang ketiga dalam bulan Ramadhan. Iaitu sepuluh malam terakhir. Hari ini dah masuk hari ke-21 dalam bulan Ramadhan. Ramadhan sudah nak hampir ke penghujung nye. Cepat betul masa berlalu. Salah satu malam dalam 10 malam terakhir juga merupakan malam lailatul qadar. Harap kita dapat memperbanyak kan amalan pada malam2 terakhir ini. 
In sha ALLAH. 







Surah Al-Qard dan maksudnya

Okey2..balik ke motip asal entry kali neh. Hari itu aku ada cakap nak cerita pasal Sheikh Mohammad kan? orite. Aku nak sambung cerita pasal dia yang berasal dari Somalia. Somalia memang terkenal dengan isu2 krisis makanan. Masa mula2 dia nak start cakap, aku tertarik dengan ape yang keluar dari lidah dia. Bila dia cakap - uhibbu malizia- maksud nya ape???? haaaa~~ maksud nya -saya suka Malaysia- Sheikh Mohamad neh bagi ceramah dalam bahasa arab. Dalam banayak2 tu, yang paling aku paham. tu je. Tapi ade la Ustaz kat sebelah dia, tolong translate kan untuk ktorang. Kalo tak, melopong je la sume kan.

Okey, aku nak ringkas kan ape yang dia dah cakap hari tu. Dia bercakap pasal ilmu. Ilmu tu harus dicari. Sekarang nie, macam2 teknologi ade untuk mendapatkan ilmu. Dulu tu, yela kan, guna buku2 dan kitab2 je. Sekarang neh, pegi je tanye incik google ape2 soklan, kompem dia jawap, Paling kurang pun, keluar page error, Tu je. Haha!! 

Orang Islam harus mempelajari ilmu fardhu ain dan fardhu kifayah. Nak tau lebih lanjut, boleh la cari kat kitab2 yang berkenaan atau tanye incik google pun buleh. Tapi pasti kan ilmu tersebut sahih tahap ketepatan info nya. Pastu, lepas kita da tau pasal ilmu tersebut, kita kena kongsi. Supaya untuk kebaikan bersama. Kita kena kongsi ilmu yang kita ada untuk dikongsi dan dikembang kan. 

Ilmu tu tak semesti nya ilmu agama je, tapi kita patut jugak tahu ilmu2 duniawi macam accounting, marketing, history dan sebagai nya. Ini untuk kebaikan diri dan masyarakat. Kita akan berdosa sekira nya kita tidak mempelajari ilmu2 tersebut kerana kita membiarkan hidup kita dalam kejahilan.

Okey, cukup je la samapai sini. Hari ini macam nak pergi bazar kat bandar. Dah jemu da makan makanan kat foodcourt depan neh. Hari2 menu dia sama je.

*Pesaan penaja (pesanan untuk diri sendiri juga): 
Jangan membazir mase membeli belah kat bazar tu. Beli ape yang rasa perlu je. Jangan ikut nafsu. Membazir tu amalan syaiton. Syaiton dah takde bulan ramadhan nie, jangan korang pulak ganti tempat syaiton suda.



PEACE!
SALAM.

No comments:

Post a Comment