Tuesday 12 March 2013

New Familia

Assalamualaikum..

Hajat dihati memang nak mengarut2 kat blog nie, tapi baru hari ini berkesempatan. Cuti-cuti yang ada telah berlalu dan telah dihabiskan bersama family. Masuk sem baru. Fuhhh! baru first week, dah ada assignment. Ape cerr! Macam ntah pape ntah intro entry kali nie. Ayat pun tunggang langgang sambil menonggeng. Ahh, suka hati.

Baru-baru nie, kakak aku ada bawak balik ahli baru dalam family. So, semakin ramai lah ahli keluarga aku. Dan juga meriah. Meriah?? yup, memang pun. Setiap kali tinggalkan rumah je, bila balik rumah mesti macam tongkang pecah. Siapakah mereka ini?? Jeng..Jeng..Jeng..

Mereka adalah 3 ekor kucing (Dabu, Charm & Blackie) yang kakak aku telah adopted dari sepasang suami isteri. Pasangan suami isteri nie telah adopted kan kucing beliau kat kakak aku sebab dorang tak dapat nak bawak balik mereka bertiga nie. So, sejak dari itu, kakak aku pun jagalah mereka nie haaa. Mereka bertiga nie satu family. Dabu + Charm = dapat lah Blackie (Hairan dengan warna nya selepas pengabungan)

DABU

Dabu

Dabu nie kucing jantan. Umurnya lebih kurang 5 tahun. Dabu merupakan species persian. Nak tau parsian atau tak, tengok je la hidung kemek si Dabu nie. Dabu nie jenis yang cepat sensatif dengan persekitaran dia. Hari tue mase malam tahun baru cina, so standard la orang bakor membakor mercun nie kan. Dabu siap menyorok2 sebab terlalu takut sangat.


CHARM

Charm..Posing macam model..

Charm nie kucing betina. Charm nie species Siamese. Umur Charm mybe dalam lingkungan 2-3 tahun. Tak sure. Charm nie sangat cepat mesra dengan orang disekeliling dia. Charm nie sangat rajin menolong Dabu. Dabu selalu berak dekat bekas pasir yang ktorang sediakan. Tapi,lepas Dabu berak, Dabu memang tak reti nak kambus balik najis dia. Hidung Charm pula sangat sensatif pada bau-bauan. Tapi takpe, si Charm nie la yang akan tolong Dabu kambuskan balik najis si Dabu dengan pasir. So, setiap hari, si Charm akan buat benda yang sama. Baik kan Charm! :)


BLACKIE

Blackie yang gemok!

Blackie nie jantan. Umur Blackie lebih kurang dalam 2 tahun setengah. Blackie terhasil daripada hasil perkongsian hidup antara Dabu dan Charm. Haa, pelik kan..Tiba-tiba je keluar gelap gulita. Hahaha. Tapi sebenarnya, Blackie nie bukan hitam pun. Kalau diperhatikan, warna bulu dia adalah warna coklat kehitam hitaman @ coklat gelap. Blackie sangat sayang pada mak dia (Charm). Dia memang suka duduk sekali dengan Charm. Tidur sama2, mandi sama2, main sama2. Kadang-kadang, Blackie nie sangat kelakar. Dia suka duduk kat tempat-tempat yang gelap. so, orang susah nak jumpa dia. Bila panggil2 nama dia, Blackie memang akan duduk senyap je. Seolah-olah tak dengar apa-apa. Sampai nak tercabut anak tekak nie ha, belum tentu Blackie menjawab.




Tanda kasih sayang Charm & Blackie yang tidak berbelah bagi..



Kakak aku memang suka buat benda pelik-pelik kat kucing dia. Salah satu nya, bila kakak aku bawa Blackie ke tepi pantai. Haha! Blackie dah konfirm mengelabah kan. Walaupun berbadan gemok, tapi hati tetap tisu.

 Berkelah ditepi pantai..kih3


Orang2 nie selalu tak nak kucing yang warna hitam. Ada yang kata bawa malang lah..bawa sial lah. Bagi aku, ape yang terjadi, adalah kuasa ALLAH. So, kita tak payah lah nak cakap sial ke, ape ke. Tapi, dah kalau tak suka, mandul kan je kucing yang warna hitam nie. Nanti mereka nie takde lah beranak pinak & jadi kucing jalanan dan terbiar ditepi jalan. Sebenarnya, kucing hitam nie sama saje macam kucing lain. Cuma yang membezakan,warna dia hitam. Tak menarik macam kucing lain.

Dulu, aku pun punya perspektif yang negetif pasal kucing warna hitam nie. Tapi, sejak aku tengok kakak aku bela dan jaga Blackie macam kucing2 yang lain, tanggapan aku mula berubah. Kakak aku dah mengubah mindset aku dengan kucing berwarna hitam ini.

Sama juga macam manusia. Kita manusia nie sama saje di sisi ALLAH. Tak kira, warna kulit yang putih ke, hitam ke, neutral ke. Semua sama sahaja di sisi ALLAH. Hanya amalan dan kebaikan akan dikenang oleh ALLAH.


Salam.
PEACE.
#Doakan untuk Sabah.




No comments:

Post a Comment